Zonder dat we het zelf in de gaten hadden, lijkt het alsof we een tovertruc hebben gedaan. Vijf jaar geleden kwam ons boek uit en het werd enthousiast ontvangen. We kregen blije e-mails van lezers, en in online boekwinkels scoorden we iets minder dan vier uit vijf sterren. Het boek kreeg een tweede en een derde druk en toen zagen we iets geks gebeuren: de gemiddelde beoordeling van het boek steeg. Bij de tiende druk hadden we al vier sterren en laatst, toen we op een lome zomerdag weer eens keken, scoorden we (bij de vijfentwintigste druk!) bijna vijf sterren. Voor precies hetzelfde boek! Er is niks aan veranderd!
We leerden een belangrijke les, namelijk wat mensen allemaal van je vinden, gaat zelden over jou. Als een identiek boek in de ene situatie bijna 30 procent beter wordt gevonden dan in een andere situatie, kun je moeilijk volhouden dat het over het boek gaat. Dus is er iets anders aan de hand, wat vooral bij tegenslag goed is om te weten.

Als je opstaat en jezelf laat zien, verandert er iets. Je doet je werk goed, je doet iets bijzonders of opvallends en mensen krijgen in de gaten dat je bestaat. Iedereen die het wel eens heeft meegemaakt, herkent wat er dan gebeurt: je wordt een magneet. Plotseling willen allemaal mensen met je samenwerken. Je krijgt eindeloos veel uitnodigingen om koffie te drinken of te linken op LinkedIn. Mensen willen graag in je buurt zijn en zijn geneigd om de dingen die je doet hoger te waarderen, omdat ze al bij voorbaat hebben besloten dat het goed is. Dat is precies wat ons overkwam.

Maar een magneet heeft twee kanten. Het stoot ook mensen af. Opeens gaan wildvreemde mensen dingen van je vinden. Je krijgt kritiek en tegenstand, omdat je ergens voor staat. Je hoeft het niet op te zoeken; het gebeurt vanzelf. Er bestaat geen bloem die niet door iemand lelijk wordt gevonden. Als je succes groeit, groeit de tegenstand ook. Sterker nog: als je meer tegenstand voelt, betekent het waarschijnlijk dat je op de goede weg bent. Een vliegtuig stijgt beter op met tegenwind.

Gelukkig kennen we onze online soap met de boekwinkel-sterretjes. Daardoor weten we: het zegt niks over ons, of over wat we maken. Het is een wetmatigheid waar je niet aan ontkomt. Dus blijft er maar één ding over: vooral doorgaan. Doe wat je moet doen. Richt je aandacht op wat je wilt bereiken in plaats van op alle hobbels op de weg. Blijkbaar is het belangrijk, anders zou je dit er niet voor over hebben. En laat nooit je licht dimmen omdat iemand anders je liever in het donker ziet.

David & Arjan

David en Arjan van 365dagensuccesvol.nl hebben één doel: Nederland het gelukkigste land van de wereld maken.

“Als je succes groeit, groeit de tegenstand ook”. Zo gaat dat. Als je ergens voor staat, dan krijg je kritiek. Wildvreemde mensen gaan negatieve dingen over je zeggen. Vooral op social media is dat helaas een nare gewoonte. Daar wordt men ronduit grof, scheldwoorden en verwensingen zijn aan de orde van de dag. Zelfs op Linkedin, een platform waar je toch eigenlijk fatsoenlijke mensen zou verwachten.

Bij X-ense hebben we daar ook mee te maken. Niet leuk, dat moet ik eerlijk bekennen. Maar je leert er wel van. Sommige mensen willen niets aan hun situatie veranderen. Meestal is angst daarbij de drijfveer. En als ze dan “succes” tegenkomen, dan worden ze agressief. Ze zijn eigenlijk jaloers, maar zijn onmachtig om iets te veranderen. Maar ik heb altijd geleerd: “Waar een wil is, is een weg!” Als je echt wilt veranderen, dan kan dat! Wij willen je laten zien, hoe dat kan, en helpen je daarbij. Niet uit liefdadigheid, maar om zakelijke redenen, want we hebben jou nodig!