Online Zichtbaar Rawpixel 750931 Unsplash

Drie weken in de zon gezeten, geen mobieltje aangeraakt en totaal losgekomen van internet of pc? Klaar om weer aan de slag te gaan? Mooi. Dan gaan we aan het werk met je online zichtbaarheid. Je weet wel: wat er gebeurt als je op Google je naam intikt. Wat komt er dan naar boven? Zijn het wat oude foto’s en een half ingevuld LinkedIn-profiel, of staat er duidelijk en helder wat je doet en wie je bent?

Je laat namelijk zo’n grote kans liggen als je besluit dat het ‘niet nodig’ is om online zichtbaar te zijn. Of dat je het eng vindt om je foto op internet te plaatsen.

We leven inmiddels in 2018 en het is onzin om nog steeds te verkondigen dat het ‘echte’ leven alleen maar face-to-face is. Dat het niet ‘telt’ als je online vriendschappen hebt. Dat sociale media per definitie ‘tijdverslindende onzin’ zijn. Er zit een wereld aan klanten, contacten, interessante leads en informatie op je te wachten, en jij weigert dat te zien, omdat je liever in een muf seminar met een naamsticker staat te ‘netwerken’. Eén-op-één. Terwijl je met een leuk filmpje op LinkedIn makkelijk 60.000 mensen bereikt die allemaal naar jouw boodschap luisteren.

Geloof me: je mist kansen als je nog niet online zichtbaar bent. Daarom gaan we aankomende paar weken een grote schoonmaak houden door al je social media-profielen en de manieren waarop jij je online profileert. Zie het als een korte minicursus: hoe kun jij je expertise inzetten voor welk platform?

Drie argumenten die nergens op slaan:

1. ‘Maar ik snap het niet’. Als kinderen van 11 het snappen, moet het jou ook wel lukken toch? Neem gewoon een keer een uur de tijd om op YouTube te zoeken naar wat instructiefilmpjes. Hoe richt je een profiel in? Wat zijn handigheidjes om te kunnen? Elke dag een kwartier de app openen, gaat er al voor zorgen dat je er handigheid in krijgt.

2. ‘Maar ik heb het niet nodig’. Je weet niet wat je wel of niet nodig hebt. Als jij je namelijk wél online heel sterk profileert, zou dat zo maar een reden kunnen zijn dat een interessante nieuwe werkgever je benadert. Of dat je opvalt bij je leidinggevende. Gebruik het, leer het, en besluit dán of je het niet nodig hebt.

3. ‘Ik ben daar te oud voor’. Laten we eerlijk zijn: de grote sociale mediaplatforms bestaan al jaren en dat blijven ze de komende tijd ook doen. Als je continu met je kop in het zand blijft zeggen ‘dat je daar te oud voor bent’, ga je hopeloos achterlopen en wordt de kloof tussen jou en de nieuwe generaties alleen maar groter.

De SUCCESMINUUT

Charlotte van ‘t Wout

Uit het Algemeen Dagblad van 1 september 2018

Charlotte van ‘t Wout is carrièrecoach en journalist. Op ad.nl/werkt vind je haar videocolumn.

Photo by rawpixel on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published.

UA-47815322-3
%d bloggers like this: